tisdag 5 juni 2012

Motion: Rondell vid Stopp/ Statoil

Kommunfullmäktige, Gnesta .. Det finns saker de flesta nog är överens om, vare sig man är medborgare eller politiker, vare sig man tillhör majoriteten eller minoriteten. Jag tror inte många säger emot mig, om jag hävdar att korsningen Ö Storgatan/Dansutvägen är både irritationsskapande och trafikfarlig.
    Förutom de uppgivna suckar jag hör från folk i min närhet, så har jag som boende på Dansut råkat ut för flera incidenter där. Själv har jag då bara fått hjärtat i halsgropen, men alla har inte gått så oskadda ur det hela, och i en insändare häromveckan uttrycktes en befogad farhåga för att det snart smäller på allvar – igen!

Självklart måste det bli ändring på det här! Korsningen måste säkras upp. Men hur?

    Rondell är nog den lösning de flesta ser som den smidigaste, men sedan har man låst sig i tänkandet, både på ett och flera sätt. Här två i och för sig relevanta invändningar:

·         Kommunen äger inte Ö Storgatan.

·         Om kommunen trots det skulle få lov att på eget bevåg bygga om där, blir kostnaderna för detta orimliga i förhållande till en kommunal budget.

Men STOPP där! Är det inte dags att börja tänka lite grann ”utanför boxen”?

     När vi tänker ”rondell” ser många av oss helt naturligt en skapelse i stil med den på väg ut mot Frustuna kyrka. Eller ännu värre, den nya rondellen öster om Järna!

     Själv har jag rest en hel del i England, rondellernas förlovade land. Där har jag fått testa på nytänkande i form av The Magic Roundabout, som först gjorde Swindon rikskänt och nu spritt sig till flera ställen. En stor rondell med fem små i samverkan!


Nej, det här är inget för korsningen vid Statoil. Utrymmet där är lite väl begränsat…

Men titta noga! Vad är en rondell egentligen? Måste den ha en ”hund” i mitten eller…?

     Svaret är nej. I England finns rondeller lite varstans, och de kan se ut nästan hur som helst. De enklaste markeras bara med en vitmålad cirkel i mitten. Se ”smårondellerna” på bilden!

Det viktiga är att regeln om förkörsrätt genom skyltning ersätts med motsatt budskap!

     Visst vore det möjligt även i Gnesta, även om det är lite ovant i vårt land. Då krävs inga dyra och tidskrävande ombyggnader, kostnaderna för skyltning är försumbar och några vitmålade, lätt eleverade gatstenar i mitten får mest ett symboliskt värde.

     Utan alltför upphöjda ”hundar” eller planteringar i mitten går det dessutom utmärkt även för långtradare med leverans till Statoil, XL Bygg eller Hemköp att ta sig förbi detta ”trafikhinder”, vilket dock självklart får både dem och andra bilister att sakta ner farten.
     Och det är väl liksom meningen, det också…

 Majoriteten hade 2011-06-07, alltså för ganska precis ett år sedan, chansen att visa hur angelägen man tyckte den här frågan var. Tydligen hade man då andra visioner – eller brist på? – för när vi i Kommunstyrelsen skulle prioritera angelägna projekt inför Regionförbundet och Trafikverket fanns inte några rondellplaner med överhuvudtaget!

     Sedan jag vid sittande bord påtalat detta, lyfte man i alla fall in det hela på listan – på sjätte plats, dvs utan större hopp om ändring under min livstid…

     Alliansen, däremot, stödde mitt yrkande och ville ha detta ärende högst prioriterat, något som går att konstatera i klartext via följande länk:

http://www.gnesta.se/download/18.1a04a80912fbcf2aad680003593/P+KS+2011-06-07.pdf   s 11-13


Nu hoppas jag ändå att vi med lite nytänkande enligt ovan gemensamt kan få till en snar lösning på kommunens största trafikproblem. (Kanske som ett prov till att börja med?)
     Med detta som bakgrund yrkar jag

att      kommunen kontaktar Trafikverket för att snarast få till stånd en enkel rondell enligt ”engelsk” modell i korsningen Östra Storgatan/Dansutvägen

 Gnesta 2012-06-04

Bo Wingård, Kristdemokraterna, Gnesta

PS                 Nytänkandet kring rondeller satte Swindon ”på kartan” i England. Ett tag tänkte jag att även vi kunde nå lite nationell berömmelse genom ett nytänkande åt andra hållet, men så kom jag på att sådana här rondeller ju redan finns i Sverige. För visst stöter vi på en sån, när vi far in i Åkers styckebruk?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar