fredag 5 oktober 2012

Remiss - åtgärdsplan Östra Storgatan

Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Moderaterna har samlat sina medlemmar för en gemensam genomgång av förslaget till åtgärdsplan av Östra Storgatan. De synpunkter vi här lämnar är gemensamma från de fyra partierna.

I några fall handlar det om detaljfrågor som kommer att komma in i ett senare skede i arbetet med planen men då medlemmarna anser dem så viktiga väljer vi att lämna dessa redan nu i detta tidiga skede så att de kan beaktas från start.

  • För att öka gångtrafikanternas säkerhet bör de övergångsställen som inte är frekvent använda av en större mängd människor varje dag istället göras om till passagager. Detta för att, enligt nu gällande rön kring trafiksäkerhet vid övergångsställen, inte vagga in gångtrafikanten i en falsk säkerhet.
  • I det fall nya parkeringsplatser kan skapas vid infarten till Bryggeriholmen bör dessa vara så kallade ”Korttidsparkeringar” för besökare ex. till Art Lab och butiker i närområdet.
      
  • Viktigt att nya tydliga parkeringsmöjligheter skapas utmed Östra Storgatan invid Lillsjön. Dessa bör ligga i färdriktningen utmed gatan genom en breddning av asfalteringen som då tillåter parkeringsfickor. Detta för att skapa parkeringsplatser för de som använder båthamnen samt för dem som vill nyttja promenadvägen, den framtida parken och fiskemöjligheterna vi kan erbjuda vid just denna plats.
       
  • Vi bör parallellt med framtagandet av planen samarbeta med övriga förvaltningar som på sikt kan möjliggöra att fler ungdomsarbetstillfällen skapas då skötsel av det planerade nya park och växtlighetsområdena kan skötas löpande under året för att ge invånare och besökare en så trevlig visuell bild av infarten till Gnesta som möjligt. Detta i kombination med att vi behöver få fler unga ut i arbete efter avslutad utbildning.
       
  • För att skapa en enhetlig bild av samhället samt göra det enkelt för bilisten att hålla hastighetsbegränsningarna bör det vara 40 km/h konsekvent genom hela Gnesta tätort från Stop till Vackerby vid infarten till Folkparksstigen förutom ett lågfartsområde kring stationen.
       
  • För att öka trafiksäkerheten vid korsningen Stopp/Statoil bör 60 km/h gälla fram till korsningen öster ifrån (till skillnad från nu liggande förslag med 60 km/h fram till Skillingagatan) och därefter 40 km/h genom hela samhället.
     
  • Centrumkärnan är viktig att göra gemytlig och trafiksäker för fotgängare och cyklister. Här av föreslår vi ett lågfartsområde med ex. annan ytbeläggning på gatan alt. avsmalnad vägbana från Stationen till Kullagatan.
       
  • I enlighet med motion inlämnad till Gnesta Kf är en rondell vid Stopp av hög pris föroritet för oss. Denna cirkulationsplats kan vara relativt enkel med en mindre upphöjnad och pinne i mitten, likt de vi har utmed Skillingagatan. Då övertagandet av Storgatan kan dra ut på tiden anser vi att denna åtgärd bör göras så snabbt som möjligt – även utan ett övertagande av vägansvaret – i enlighet med motionen.
        
  • Vid rondellutsmyckningar bör det finnas med en tanke om Gnestaanknytning för att ytterligare skapa välkomnande, tillhörighet och känsla av enhetligt tänk kring vårt samhälle.
       
  • Vid de övergångsställen som även fortsättningsvis ska vara övergångsställen bör vart och ett bytas ut mot den nya varianten av solcellsdrivna blinkande rörelsestyrda skyltar så att trafikanten ytterligare uppmärksammas på att en gående finns intill övergångsstället.
        
  • Häckar/buskar som ska planeras i centrum och utmed Storgatan bör vara av sådan art att de klarar vinterväghållning samt att de inte ser ovårdade, taggiga och vildvuxna ut.
       
  • Växtlighet såsom i förslaget med häckar eller dylikt för att ”dölja” industri i bostadsbebyggelse är en viktig del i att skapa en trivsam genomfartsgata.
  • De murar som nu finns utmed Storgatan som drabbas av klotter eller dylik förstörelse av utseendet av det gemensamma rummet bör antingen få ett yttre skal av ex. spaljé i trä alt. metall likt de som banverket i dag använder sig av. Alt att kommunen upprättar kontrakt med fastighetsägare om hyra av det yttersta lagret av muren för att möjliggöra att kommunens avtal med klottersanering kan gälla även dessa murar.
  • I förslaget finns ett övergångsställe vid Stopp/Statoil vilket är högt prioriterat för att öka trafiksäkerheten mellan bostadsområdet och busstationen på andra sidan vägen.
        
  • I kommunen finns gällande regler för hur hög ex. växlighet det får finnas invid gatukorsningar för att möjliggöra fri sikt. Detta bör tas i beaktande vid utformningen av nya häckar och träd samt vid redan befintliga murar ex. utfarten från övre delen av Snäckgatan ut på Östra Storgatan.
Efter hänsyn tagen till ovanstående anser vi att förslaget är utmärkt och vi glädjer oss både åt att man i det nya framtagna förslaget till plan för Storgatan tagit med tidigare framtaget materiel ända från början av 2000-talet samt att man nu äntligen efter flera års stiltje tar tag i denna viktiga framtidsfråga för Gnesta kommun.

Alliansen i Gnesta 2012-10-05
genom / Ann-Sofie Lifvenhage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar