torsdag 5 juni 2014

Särskilt yttrande: Arvodesreglementet

KS 2014-06-02                  
Dnr KS 2011.226


Nya bestämmelser för arvoden, arvodesreglementet

I den bästa av världar är politisk organisation samt tillhörande arvodesnivåer något som alla berörda kommer överens om före ett val. På den punkten kan dagens beslut i KS ses positivt.

     Tyvärr tvingas vi konstatera att den nya majoriteten efter förra valet självsvåldigt genomförde flera förändringar, t ex tog bort gruppledararvoden för att i stället införa kostnadsdrivande och onödiga extratjänster som 1:e vice ordförande, vilka tillföll majoritetspartnern (MP). Helt plötsligt förvandlades relationen politisk tid från 100/50 till 150/50! Detta var definitivt inget alla partier kommit överens om…

     Men en titt på diarienumrets ”2011” visar att det skett något märkligt här. Processen har varit pinsamt långdragen, men nu har (S) äntligen kommit till skott med ett konkret förslag, där vissa delar av oppositionens remissvar mött gehör. Inte en dag för tidigt!

     Men den för detta ärende idealt förutsättningslösa diskussionen partierna emellan har alltså fullständigt lyst med sin frånvaro. Inte ens de två koalitionsbröderna (V) och (MP) fick vara med, när (S) fick ändan ur vagnen och skrev fram sitt förslag. Till skillnad från övriga partier i KS reserverar sig nu (MP) med hänvisning till att det blir ”för dyrt”, fast i perspektiv av hur mycket extra partiet kostat kommunen den här mandatperioden, upplever vi deras protest mest som krokodiltårar…

Fast visst har de rätt i att det här förslaget blir dyrare än nu, men i jämförelse med kommuner av samma storlek har Gnesta faktiskt haft låga politikerkostnader, och sammanträdesarvodena har i många fall legat stilla under större delen av kommunens livstid. Dyrare blir det, och i ärendeframskrivningen anges som ekonomisk konsekvens att de höjda arvodena har beräknats att ”utan närmare analyser” medföra en ”kostnadsökning med ca 33 000 kronor per månad”. Detta är dock inte hela sanningen, för den summan är beräknad utan sociala avgifter och hålls framför allt nere genom att vi får en nämnd mindre. Själva höjningen av arvodena medför därför en betydligt större kostnadsökning än summan låter påskina.

Ur vårt perspektiv vore det dock lätt att framöver få det hela mer kostnadsneutralt genom att avskaffa modellen med en extra vice ordförande från majoriteten. Av den anledningen vill vi tydligt markera att bilagan till Arvodesreglementet inte har status av organisationsplan. Efter valet i höst må presidierna kunna återgå till modell mindre…

Just nu känns det dock rimligt att släppa det här förslaget vidare till KF, för det löser upp en del andra knutar vi tidigare kämpat med. Vid den fortsatta analysen – som inte hinns med före valet – bör dock följande beaktas:

·         Det är viktigt att ursprungsrelationen 100/50 mellan majoritet och opposition respekteras. (Undantaget från den regeln handlar om KSO och oppositionsråd.)

·         Man kan fundera på om det är rimligt att en ersättare i KF ska ha samma sammanträdesarvode som en ledamot i KS. (Den senare är den ende som enligt förslaget faktiskt får sänkt arvode.)

·         Behovet av en extra vice från majoriteten kan fylla en funktion, om ett sammanträde någon gång skulle drabbas av ”mässfall”, men då kan t ex ett extra förrättningsarvode erbjudas den som rycker in och täcker upp för att bevara majoritetens utslagsröst. Att komplettera arbetsordning och arvodesreglemente enligt den modellen blir betydligt billigare…

 
Catrin Cedvén (FP)                                                                                                  
Bo Wingård (KD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar